PANJALIN TRADITIONAL HOUSE SITE AS A MEANS OF LOCAL HISTORY EDUCATION FOR THE YOUNG GENERATION

Authors

  • Imas Siti Masitoh Universitas Negeri Manado
  • Aksilas Dasfordate Universitas Negeri Manado
  • Rufer Firma Harianja Universitas Negeri Manado
  • Rahmanul Universitas Negeri Manado

Keywords:

Panjalin Traditional House Site, History Education, Local History, Local Wisdom

Abstract

This study aims to analyze the Panjalin traditional house site and its potential as a means of local history education for the younger generation. The purpose of this research is to examine how the Panjalin traditional house site is a means of historical education for the community, especially in the Majalengka area. This research approach uses qualitative-descriptive methods and the researcher comprehensively collects and processes information using literature study, observations, and interviews. The results of this study show that the Panjalin traditional house site helps provide an overview of the history of Majalengka in the 15th century when the development of Islamic kingdoms in Indonesia and Dutch colonialism in the Cirebon sultanate area. The Panjalin traditional house site can be an alternative to learning local history for the younger generation, both at the school level or in general level in the Majalengka and surrounding areas. The Panjalin traditional house site has the potential to be an effective, more interesting, relaxed, and relevant historical education tool for the understanding of the history of the younger generation in Majalengka regarding the history of their community which is closer to their daily lives.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Syakir Media Press.

Agung, L., & Wahyuni, S. (2013). Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.

Al Islami, A. I., Ahmadin, & Najamuddin. (2024). Rumah Adat Saoraja Sawitto sebagai Sumber Sejarah bagi Peserta Didik SMA Negeri 11 Pinrang, Sulawesi Selatan. Jurnal INNOVATIVE: Journal of Social Science Research. https://j-innovative.org/index.php/Innovative

Ariani, L.N. (2014). Rumah Adat Suku Lamaholot Korke (Bentuk dan Fungsi). Jurnal Penelitian Sejarah dan Nilai Tradisional, 21(1), 47-56

Brata, Y.R., Wijayanti, Y. & Sudarto. (2022). Penyuluhan Tentang Arti Pentingnya Penetapan Cagar Budaya bagi Juru Pelihara di Kabupaten Ciamis. Abdimas Galuh Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 873. http://dx.doi.org/10.25157/ag.v4i2.7689

Direktori Pariwisata Indoensia Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif Republik Indonesia. (2020). Rumah Adat Panjalin. http://www.direktoripariwisata.id/

Fauzan, R. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Living History dalam Materi Sejarah Lokal Geger Cilegon 1888 Sebagai Upaya Membangun Nilai Patriotisme Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Sejarah: Candrasangkala. 2(2): 24—37.

Herlina. (2023). Arsitektur Rumah Adat Klan Lein di Desa Lite, Flores Timur: Perspektif Kearifan Lokal. Sajarah: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 11(2), 2420–2432. https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/sajaratun/article/view/2420

Husain, A. (2022). Pemanfaatan Rumah Adat Dulohupa sebagai Sumber Belajar pada Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3225–3234. https://www.edukatif.org/edukatif/article/view/3225

Kartodirdjo, S. (1992). Pendekatan ilmu sosial dalam metodologi sejarah. Gramedia Pustaka Utama.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2024). Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikulum Merdeka. https://kurikulum.kemdikbud.go.id/

Masitoh, I.S. & Sudarajat, A. (2022). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Kesenian Gaok Sebagai Sumber Pembelajaran Sejarah. DIAKRONIKA, 22(1), 111. https://doi.org/10.24036/diakronika/vol22-iss1/240

Ono. (2021). Melihat Keunikan Rumah Adat Panjalin di Majalengka dengan 16 Tiang Penyangga, Punya Tradisi Sambut Ramadan. [Online]. Diakses dari https://www.radarcirebon.com.

Pranata, G. (2022). Perang Kedongdong, Perlawanan Rakyat Miskin Cirebon Atas Penjajah. https://nationalgeographic.grid.id/read/133241165/perang-kedongdong-perlawanan-rakyat-miskin-cirebon-atas-penjajah?page=all

Priyatna, A. (2020). Pengembangan Media Flipbook Digital Situs Purbakala Pugung Raharjo untuk Meningkatkan Pemahaman Sejarah Lokal Siswa [Tesis]. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Rahayu, I. (2016). Strategi-Strategi Perlawanan Rakyat Cirebon dalam Perang Kedongdong Tahun 1808-1818. Tamaddun: Jurnal Sejarah dan Kebudayaan Islam, 1(1), 150. https://www.syekhnurjati.ac.id/Jurnal/index.php/tamaddun/article/view/939/689

Ramadhan, F.N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Katalog Digital Berbasis Situs Sejarah Lokal Menggunakan Penerapan Paradigma Pedagogi Reflektif untuk Meningkatkan Literasi Sejarah Siswa SMAN Kabupaten Majalengka. Universitas Sebelas Maret Surakarta.

Ramadhan, H. (2023). Sejarah dan Peran Rumah Adat Panjalin Dalam Proses Islamisasi di Desa Panjalin Kecamatan Sumberjaya, Kabupaten Majalengka. IAIN Syekh Nurjati Cirebon. http://repository.syekhnurjati.ac.id/id/eprint/10485

Rosanawati, I.M.R. (2024). Pentingnya Pembelajaran Sejarah di Abad 21 Pada Anak SD. PENDAR CAHAYA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Humaniora, 4(1), 43-48

Rulianto & Hartono, F. (2018). Pendidikan Sejarah sebagai Penguat Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 4(2), 128. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIIS/index

Rüsen, J. (2004). Historical consciousness: Narrative structure, moral function, and ontogenetic development. In P. Seixas (Ed.), Theorizing historical consciousness (pp. 63–85). University of Toronto Press.

Safarani, J.A. (2023). Monumen dan Museum Peta sebagai Sarana Edukasi Sejarah dalam Mempertahankan Identitas Bangsa. HISTORIA: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 6(2), 233. https://doi.org/10.17509/historia.v6i2.54584.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Wineburg, S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Temple University Press.

Wirawan, I.K.A. (2017). Nasionalisme, Budaya Konsumerisme, dan Bela Negara. Media Informasi Kementerian Pertahanan Wira, 69(53), 21-26. https://www.kemhan.go.id/

Downloads

Published

2025-11-16

Issue

Section

Articles